محاسبه آنلاین هزینه نقل و انتقال سند خودرو در دفترخانه اسناد رسمی

محاسبه آنلاین و دقیق هزینه ثبت نقل و انتقال سند خودرو در دفترخانه اسناد رسمی

این صفحه در حال بروزرسانی است

محاسبه آنلاین هزینه نقل و انتقال سند خودرو در دفترخانه اسناد رسمی

توجه: محاسبات این قسمت برای اجرا در سال ۱۴۰۲ کاملاً صحیح هستند.

لطفاً برای پرسش در این خصوص، با دفتر تماس نگیرید.

دفتر اسناد رسمی ۷۷۸ تهران

www.irnotary.ir

محاسبه آنلاین هزینه نقل و انتقال سند خودرو در دفاتر اسناد رسمی

برای تنظیم سند خودرو چه هزینه‌هایی باید پرداخت شود؟

بر اساس ماده ۵۰ قانون دفاتر اسناد رسمی و کانون سردفتران و دفتریاران، وجوهی که برای تنظیم و ثبت سند در دفاتر اسناد رسمی وصول می‌شود به شرح زیر است:
۱- حق‌التحریر طبق تعرفه مقرر وزارت دادگستری.
۲- حق‌الثبت به مأخذ ماده ۱۲۳ قانون اصلاحی قانون ثبت.
۳- مالیات و حق تمبر برابر مقررات قوانین مالیاتی.
۴- سایر وجوهی که طبق قوانین وصول آن به عهده دفترخانه محول است.

ملاک و مأخذ محاسبه هزینه‌ها چیست؟

مستند به قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب ۱۴۰۰، قیمت فروش کارخانه (داخلی) و یا مجموع ارزش گمرکی و حقوق ورودی انواع خودروهای وارداتی که مبنای محاسبات قرار می‌گیرند، همه ساله بر اساس آخرین مدل توسط سازمان امور مالیاتی کشور اعلام خواهد شد.

بنابراین ملاک محاسبه ریز هزینه‌های ذیل، ارزشی است که سازمان امور مالیاتی برای هر خودرو تعیین می‌کند و ارتباطی به مبلغ معامله، قیمت روز بازار و… ندارد.

در خصوص سند خودرو، هزینه‌ها، میزان و مستند دریافت آنها به شرح ذیل است:

۱- حق‌الثبت ← ماده ۱۲۳ قانون اصلاحی قانون ثبت ← ۰/۵٪ (نیم درصد) ارزش اعلامی سازمان امور مالیاتی، که از مبلغ محاسبه شده، ۵۸٪ سهم سازمان ثبت و ۴۲٪ متعلق به جمعیت هلال احمر است.

۲- افزایش نیم درصد حق‌الثبت ← قانون بودجه کشور ← ۰/۵٪ (نیم درصد) ارزش اعلامی سازمان امور مالیاتی و متعلق به سازمان ثبت جهت اجرای طرح حدنگار (کاداستر کشور) است.

۳- حق‌التحریر ← مواد ۵۰ و ۵۴ قانون دفاتر اسناد رسمی و کانون سردفتران و دفتریاران ← ارزش اعلامی سازمان امور مالیاتی وارد فرمولی پلکانی که هر ۴ سال یک بار توسط سازمان ثبت اعلام می‌گردد شده و از مبلغ محاسبه شده، ۱۵٪ سهم دفتریار (معاون دفترخانه و نماینده سازمان ثبت)، ۱۵٪ سهم کارکنان دفترخانه، ۱۰٪ سهم کانون سردفتران و دفتریاران و مابقی متعلق به سردفتر است.

۴- مالیات نقل و انتقال ← ماده ۳۰ قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب ۱۴۰۰ ← در حال حاضر ۱٪ ارزش اعلامی سازمان امور مالیاتی برای تولید داخل و ۲٪ ارزش اعلامی سازمان امور مالیاتی برای وارداتی و متعلق به سازمان امور مالیاتی که از تاریخ ۱۴۰۰/۱۰/۱۳ هنگام تنظیم سند انتقال وسائط نقلیه توسط دفاتر اسناد رسمی و یا تعویض پلاک توسط نیروی انتظامی وصول خواهد شد.

۵- مالیات بر ارزش افزوده ← قانون مالیات بر ارزش افزوده ← ۹٪ از حق‌التحریر و متعلق به سازمان امور مالیاتی

۶- هزینه صدور الکترونیکی سند رسمی ← قانون بودجه کشور ← در حال حاضر مبلغ ۲۵۰٫۰۰۰ ریال و متعلق به سازمان ثبت

اطلاعات مورد نیاز

مستندات قانونی

ماده ۱۲۸۷ قانون مدنی: اسنادی که در اداره ثبت اسناد و املاک و یا دفاتر اسناد رسمی یا در نزد سایر مأمورین رسمی در حدود صلاحیت آنها و بر طبق مقررات قانونی تنظیم شده باشند رسمی است.

ماده ۲۹ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی: نقل و انتقال خودرو به موجب سند رسمی انجام می‌شود، دارندگان وسایل نقلیه مکلفند قبل از هرگونه نقل و انتقال وسایل مذکور در دفاتر اسناد رسمی، ابتدا به ادارات راهنمایی و رانندگی یا مراکز تعیین شده از سوی راهنمایی و رانندگی برای بررسی اصالت وسیله نقلیه، هویت مالک، پرداخت جریمه‌ها و دیون معوق و تعویض پلاک به نام مالک جدید مراجعه نمایند.
تبصره ۱– نیروی انتظامی می‌تواند با همکاری سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، امکان استقرار دفاتر اسناد رسمی را به تعداد کافی در مراکز تعویض پلاک فراهم آورد.
تبصره ۲– آیین‌نامه نحوه اجرای این ماده و نحوه حضور دوره‌ای و با رعایت نوبت برای تمامی دفاتر اسناد رسمی در مراکز تعویض پلاک توسط وزارتخانه‌های دادگستری و کشور و نیروی انتظامی ظرف یک ماه تهیه و به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.

ماده ۲ آیین‌نامه اجرایی ماده (۲۹) قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی: دارندگان وسایل نقلیه یا نماینده قانونی آنان مکلفند قبل از هرگونه نقل و انتقال وسیله نقلیه در دفاتر اسناد رسمی، ابتدا با در دست داشتن مدارک مالکیت وسیله نقلیه به ادارات راهنمایی و رانندگی و یا مراکز تعویض پلاک مراجعه نمایند.

ماده ۳ آیین‌نامه اجرایی ماده (۲۹) قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی: ادارات راهنمایی و رانندگی و مراکز تعویض پلاک مکلفند نسبت به بررسی و احراز اصالت وسیله نقلیه، هویت دارندگان وسایل نقلیه، اخذ گواهی دیون معوق، جریمه‌های رانندگی و تعویض پلاک به نام مالک جدید اقدام نمایند.

تهیه کننده: احسان صادقیان، دفتریار دفتر اسناد رسمی ۷۷۸ تهران

www.irnotary.ir

هزینه سند خودرو – هزینه سند ماشین
هزینه تنظیم سند خودرو – هزینه تنظیم سند ماشین – هزینه سند زدن خودرو – هزینه سند زدن ماشین – هزینه سند تعویض پلاک