راهنمای تصویری تکمیل و ارسال لیست مالیات بر درآمد حقوق کارمندان دفاتر اسناد رسمی

راهنمای تصویری تکمیل و ارسال لیست مالیات بر درآمد حقوق کارمندان دفاتر اسناد رسمی

فرآیند کار در سایت مالیات بر حقوق

 

در حد امکان سعی شده تصاویر برابر با وضعیت فعلی سایت باشد ، با این حال ممکن است به دلیل به روز رسانی سایت ، تصاویر کمی متفاوت باشند.

 

راهنمای تصویری ارسال لیست مالیات بر درآمد حقوق کارمندان دفاتر اسناد رسمی

ابتدا وارد سامانه http://salary.tax.gov.ir شوید.

با نام کاربری و کلمه عبور وارد سامانه شوید. نام کاربری و کلمه عبور شما ، همان نام کاربری و کلمه عبور سامانه عملیات الکترونیکی مالیات است و با کد ملی سردفتر آغاز می شود.

وارد صفحه مشخصات کارفرما خواهید شد:

راهنمای تصویری ارسال لیست مالیات بر درآمد حقوق کارمندان دفاتر اسناد رسمی

در ابتدای کار (برای اولین بار) باید اطلاعات هویتی حقوق بگیر را وارد و ثبت کنید.

برای اینکار وارد منوی حقوق بگیران -> حقوق بگیر جدید شوید.

راهنمای تصویری ارسال لیست مالیات بر درآمد حقوق کارمندان دفاتر اسناد رسمی

وارد صفحه اطلاعات هویتی حقوق بگیر خواهید شد:

راهنمای تصویری ارسال لیست مالیات بر درآمد حقوق کارمندان دفاتر اسناد رسمی

بعد از وارد کردن اطلاعات هویتی حقوق بگیر (باید قسمت هایی که با رنگ قرمز مشخص شده را کامل کنید) ، اطلاعات وارد شده را ثبت کنید.

ما در این صفحه رسته را اداری و مالی ، سمت را کارمند ، کد اشخاص معاف را عدم معافیت و نوع استخدام را قراردادی انتخاب کردیم. (از آنجا که مرکز پشتیبانی سامانه اطلاعاتی در این زمینه نداشتند ، از صحت این قسمت اطمینان ندارم. ولی به نظر می رسد همین گزینه ها صحیح باشد)

برای وارد کردن اطلاعات هویتی نفر دیگر ، مراحل بالا را تکرار کنید.

نکته : طبق راهنمایی تلفنی مرکز پشتیبانی سامانه مالیات بر درآمد حقوق (شماره تلفن ۱۵۲۶) ، اگر کارمند بازنشسته ای دارید که وی را بیمه تأمین اجتماعی نکرده اید ، نوع بیمه را بیمه نشده ، شماره بیمه را ۰ و سابقه را ۳۰ وارد کنید. (در این خصوص لطفا شخصاً تحقیق کنید)

بعد از وارد کردن اطلاعات هویتی تمام حقوق بگیران ، اطلاعات ایشان در منوی حقوق بگیران -> فهرست حقوق بگیران مطابق تصویر زیر قابل مشاهده است.

راهنمای تصویری ارسال لیست مالیات بر درآمد حقوق کارمندان دفاتر اسناد رسمی

عملیات فوق تنها برای یکبار انجام می گیرد و برای دفعات بعد لازم نیست مراحل بالا تکرار شود.


اکنون برای تهیه فهرست حقوق جدید وارد منوی فهرست حقوق -> فهرست حقوق جدید شوید.

راهنمای تصویری ارسال لیست مالیات بر درآمد حقوق کارمندان دفاتر اسناد رسمی

راهنمای تصویری ارسال لیست مالیات بر درآمد حقوق کارمندان دفاتر اسناد رسمی
در این صفحه باید سال (پیشفرض انتخاب شده است) ، ماه ، نوع لیست (پیشفرض انتخاب شده است) و نحوه ثبت لیست (بدون ارسال فایل) را مشخص کنید و ثبت کنید.

کادر نام لیست بر اساس سال و ماه انتخابی شما تکمیل خواهد شد. مثلاً فهرست حقوق آذر ۱۳۹۳

 

پس از ثبت ، وارد صفحه جزئیات لیست خواهید شد:

راهنمای تصویری ارسال لیست مالیات بر درآمد حقوق کارمندان دفاتر اسناد رسمی

لیست ایجاد شده همچنین در منوی فهرست حقوق -> فهرست لیست ها نیز قابل رویت است:

راهنمای تصویری ارسال لیست مالیات بر درآمد حقوق کارمندان دفاتر اسناد رسمی

در صفحه فهرست لیست ها بر روی عملیات لیست مورد نظر کلیک کرده و وارد صفحه جزئیات لیست شوید. سپس روی فهرست پرسنل کلیک کنید.

 

وارد صفحه مشخصات حقوق لیست … خواهید شد:

راهنمای تصویری ارسال لیست مالیات بر درآمد حقوق کارمندان دفاتر اسناد رسمی

برای افزودن پرسنل به این لیست در بالا ، سمت راست صفحه ، روی آیکون زیر کلیک کنید:

راهنمای تصویری ارسال لیست مالیات بر درآمد حقوق کارمندان دفاتر اسناد رسمی

وارد صفحه مشخصات حقوق بگیر (ورود اطلاعات حقوق) خواهید شد:

راهنمای تصویری ارسال لیست مالیات بر درآمد حقوق کارمندان دفاتر اسناد رسمی

کد ملی حقوق بگیر را وارد کرده و روی آیکون زیر کلیک کنید:

راهنمای تصویری ارسال لیست مالیات بر درآمد حقوق کارمندان دفاتر اسناد رسمی

قسمتی از بالای فرم (اطلاعات هویتی حقوق بگیر) خودکار تکمیل خواهد شد و سایر موارد را به ترتیب زیر تکمیل کنید:

  • وضعیت محل خدمت : عادی
  • آیا پرداخت حقوق مطابق متن ماده ۸۶ ق.م.م می باشد؟ : بله (تیک بزنید)
  • نوع پرداختی : ریالی
  • نوع ارز: ریال ایران
  • تعداد ماه های کارکرد واقعی از ابتدای سال جاری : حسب مورد بین ۱ تا ۱۲
  • مسکن : عدم استفاده از مسکن
  • وسیله نقلیه : عدم استفاده از اتومبیل

 

تکمیل قسمت میانی فرم «حقوق ریالی»

  • جمع ناخالص حقوق و دستمزد مستمر نقدی ماه جاری : حقوق مطابق لیست بیمه
  • پاداش‌های موردی ماه جاری : سهم حقوق بگیر از ۱۵ درصد حق التحریر
  • عیدی و مزایای پایان سال : به نسبت یک سال کار معادل شصت روز آخرین مزد (برای عیدی در لیست اسفند تکمیل شود)

 

تکمیل قسمت «جمع اطلاعات حقوقی»

  • سایر معافیت‌ها
  • جمع معافیت‌ها و کسورات ماه جاری
  • کسر می شود: معافیت بند ۱۰ ماده ۹۱ ق.م.م : (برای عیدی در لیست اسفند تکمیل شود)
  • جمع خالص مالیات متعلّقه ماه جاری

 

مستندات:

میزان معافیت مالیات بر درآمد حقوق (موضوع ماده ۸۴ قانون مالیات های مستقیم)

ماده ۸۴ قانون مالیات های مستقیم : میزان معافیت مالیات بر درآمد سالانه مشمول مالیات حقوق از یک یا چند منبع، هرساله در قانون بودجه سنواتی مشخص می‌شود.

ماده ۸۶ قانون مالیات های مستقیم : پرداخت کنندگان حقوق هنگام هر پرداخت یا تخصیص آن مکلف اند مالیات متعلق را طبق مقررات ماده (۸۵)­ این قانون محاسبه و کسر و‌ تا پایان ماه بعد (۱) ضمن تسلیم فهرستی متضمن نام و نشانی دریافت‌کنندگان حقوق و میزان آن به اداره امور مالیاتی محل پرداخت و در ماه‌های بعد فقط ‌تغییرات را صورت دهند.

تبصره ۱- در مورد پرداختهایی که از طرف غیر از پرداخت کننده اصلی حقوق به اشخاص حقیقی، به عمل می­آید،پرداخت­کنندگان مکلفند هنگام هر پرداخت، مالیات متعلق را با رعایت معافیت­های قانونی مربوط به حقوق به جز معافیت موضوع ماده (۸۴) این قانون، به نرخ مقطوع ده درصد (۱۰%) محاسبه،کسر و حداکثر تا پایان ماه بعد با فهرستی حاوی نام و نشانی دریافت ­کنندگان و میزان آن به اداره امور مالیاتی محل، پرداخت کنند و در صورت تخلف، مسوول پرداخت مالیات و جریمه های متعلق خواهندبود.

بند ۱۰ ماده ۹۱ قانون مالیات های مستقیم : درآمدهای حقوق به شرح زیر از پرداخت مالیات معاف است: بند ۱۰ – عیدی سالانه یا پاداش آخر سال جمعا معادل یک دوازدهم میزان معافیت مالیاتی موضوع ماده (۸۴) این قانون.

قانون مربوط به تعیین عیدی و پاداش سالانه کارگران شاغل در کارگاههای مشمول قانون کار : قانون مربوط به تعیین عیدی و پاداش سالانه کارگران شاغل در کارگاههای مشمول قانون کار

‌ماده واحده – کلیه کارفرمایان کارگاههای مشمول قانون کار مکلفند به هر یک از کارگران خود به نسبت یک سال کار معادل شصت روز آخرین مزد،‌به عنوان عیدی و پاداش بپردازند. مبلغ پرداختی از این بابت به هر یک از کارکنان نبایستی از  معادل نود روز حداقل مزد روزانه قانونی تجاوز کند.

‌تبصره ۱ – مبلغ پرداختی به کارکنانی که کمتر از یک سال در کارگاه کار کرده‌اند باید به مأخذ شصت روز مزد و به نسبت ایام کارکرد در سال، محاسبه‌گردد. مبلغ پرداختی از این بابت برای هر ماه نباید از یک دوازدهم سقف تعیین شده موضوع ماده واحده این قانون تجاوز نماید.

در نهایت ، بعد از وارد کردن اقلام مالیاتی روی ذخیره کلیک کنید.

همین عملیات را برای سایر کارمندان تکرار کنید.

 

بعد از ذخیره کردن اقلام مالیاتی کلیه پرسنل ، در صفحه فهرست لیست ها(فهرست حقوق -> فهرست) ، تعداد پرسنل در لیست مربوطه مشخص می شود.

راهنمای تصویری ارسال لیست مالیات بر درآمد حقوق کارمندان دفاتر اسناد رسمی

در صفحه فهرست لیست ها بر روی عملیات لیست مورد نظر کلیک کرده و وارد صفحه جزئیات لیست شوید. سپس روی خلاصه لیست کلیک کنید.

 

وارد صفحه اطلاعات کلیدی خلاصه لیست حقوق خواهید شد:

راهنمای تصویری ارسال لیست مالیات بر درآمد حقوق کارمندان دفاتر اسناد رسمی

در این صفحه در قسمت خلاصه لیست باید موارد زیر را تکمیل و ثبت کنید:

  • بدهی مالیاتی ماه جاری: بدهی در صورت وجود
  • تاریخ ثبت روزنامه (تخصیص / پرداخت): تاریخی که قصد تکمیل و تایید نهایی لیست را دارید
  • نحوه پرداخت
  • مبلغ پرداختی: مجموع مالیات های تمام حقوق بگیران

بعدا پس از تایید نهایی لیست ، آیتم های کدرهگیری و تاریخ ارسال اضافه خواهد شد.

 

در صفحه فهرست لیست ها بر روی عملیات لیست مورد نظر کلیک کرده و وارد صفحه جزئیات لیست شوید. سپس روی تایید نهایی لیست کلیک کنید.

در پاسخ به سوال “آیا از ارسال این لیست مطمئن هستید؟ پس از ارسال ، اطلاعات قابل ویرایش نخواهد بود” گزینه بله را انتخاب کنید.

در صورت ارسال موفقیت آمیز لیست با پیغام زیر مواجه خواهید شد:

لیست ارسال شد

شماره رهگیری شما : *****

راهنمای تصویری ارسال لیست مالیات بر درآمد حقوق کارمندان دفاتر اسناد رسمی

برای چاپ خلاصه لیست ارسالی ، در صفحه فهرست لیست ها بر روی عملیات لیست مورد نظر کلیک کرده و وارد صفحه جزئیات لیست شوید. سپس روی خلاصه لیست کلیک کنید. در پایین صفحه روی گزینه چاپ خلاصه لیست کلیک کنید.

راهنمای تصویری ارسال لیست مالیات بر درآمد حقوق کارمندان دفاتر اسناد رسمی

برای چاپ خلاصه لیست ، برنامه Adobe Flash Player باید در کامپیوتر شما نصب باشد که آخرین نسخه آن را می توایند از این صفحه دریافت و نصب کنید.

بعد از ارسال ، در صفحه فهرست لیست ها در ردیف لیست مورد نظر گزینه ارسال شده ، تیک خورده است.

برای صدور قبض و پرداخت آن ، به صفحه فهرست لیست ها بازگردید و روی گزینه عملیات لیست مورد نظر کلیک کنید. در صفحه جزئیات لیست روی گزینه قبض کلیک کنید.

پس از تکمیل فیلدها مطابق تصویر زیر ، روی صدور قبض کلیک کرده و قبض مربوطه را چاپ کنید.

دقت کنید گزینه صدور شناسه پرداخت را انتخاب کرده باشید.

راهنمای تصویری ارسال لیست مالیات بر درآمد حقوق کارمندان دفاتر اسناد رسمی

راهنمای تصویری ارسال لیست مالیات بر درآمد حقوق کارمندان دفاتر اسناد رسمی

پس از پرداخت قبض ، نیازی به انجام عملیات خاصی در این سامانه نیست.

موفق باشید

تهیه کننده: احسان صادقیان ، دفتریار دفتر اسناد رسمی ۷۷۸ تهران

post 345